Image default

Traktorske gume – značaj, kako izabrati prave gume, karakteristike

Traktori su pogonsko-vučne mašine koje služe za obavljanje različitih radnih operacija u poljoprivredi. Od standardnih traktora koriste se jednoosovinski ili dvoosovinski točkaši (ili guseničari) sa dvo- ili četvorotaktnim dizel ili benzinskim motorom, koji može da ima 1-4 cilindra.

Traktori imaju neosporan značaj u poljoprivrednim poslovima. Od velikog značaja su i traktorske gume. One ostavljaju trag na zemljištu i moraju biti usklađene kako bi se postigao najbolji rezultat u smislu maksimalne sposobnosti i najmanjeg uticaja na zemljište.

Traktorske gume tragovi

Najbolje traktorske gume su one koje ispunjavaju zahteve kao što su bezbednost, upravljivost, udobnost, pogodan vek trajanja, ekonomičnost i zaštita životne sredine.

Prirodna guma proizvodi se od lateksa koji se dobija zasecanjem drveta HEVEA koje se gaji na plantažamau predelu tople klime. Gume ili elastomeri čine prirodne materije gde im se dimenzije u znatnoj meri mogu promeniti ukoliko se opterete i nakon toga vrate u prvobitne početne dimenzije kada se ukloni deformacioni napon.

Gume ili pneumatici zadužene su za prenos poprečnih, uzdužnih i vertikalnih sila između podloge i vozila. Gume moraju da prime i prenesu težinu vozila i da dobro prianjaju prilikom upravljanja i kočenja. Takođe, od velikog je značaja i da priguše udare koji nastaju zbog određenih karakteristika podloge.

Prilikom kupovine traktorskih guma, treba obratiti pažnju na veličinu gume, odnosno izabrati gumu prave širine i visine. Kod biranja traktorskih guma, treba imati u vidu i težinu samog traktora, dodatnog alata ali i tereta koji će traktor prevoziti. Ukoliko su gume naduvane premalo ili previše, može doći do povećane potrošnje goriva, a tako je i sama sigurnost vožnje ugrožena.

Biranje teretnih guma nije nimalo jednostavno. Kvalitetna teretna guma u velikoj meri utiče na troškove prevoznika.Iz tog razloga su kvalitet izrade i tehničke karakteristike gume od presudne važnosti. Loše odabrana guma na teretnom vozilu će oblikovati udobnost i sigurnost vožnje, i značajno uticati na potrošnju goriva.

Treba napomenuti da je osnovni noseći element pneumatika vazduh pod pritiskom, i da svega 5% opterećenja prenosi zid (bok) pneumatika.

Oznaka je jedan od najvažnijih parametara prilikom izbora odgovarajuće gume. Oznaka se nalazi na bočnom zidu gume i ona varira od proizvođača do proizvođača.

Traktorske gume se mogu podeliti u dve grupe: na radijalne i dijagonalne, u zavisnosti od unutrašnje konstrukcije. Za poljoprivredna vozila, kao što su kombajni i industrijski traktori, u ponudi su gume bez unutrašnje gume.

Kakve su to radijalne gume?

Osnovna karakteristika ovog pneumatika jeste gazeća površina koja je učvršćena pojasom i zato se tokom delovanja opterećenja u toku vožnje gazeća površina minimalno deformiše. To je od velikog značaja kako bi se održao oblik šare gazeće površine, naročito pri kretanju na klizavoj podlozi, pa radijalni pneumatici imaju bolje karakteristike pri kočenju na vlažnoj podlozi i manje su skloni akvaplaningu („lebdenju“ na sloju vode).

Radijalni pneumatici pri istim uslovima vožnje traju do dva puta duže od dijagonalnih zbog značajno manjeg unutrašnjeg trenja, a time i razvijanja toplote. Iz tog razloga oni pružaju i smanjenu potrošnju goriva zbog smanjenog otpora kotrljanja.

Kako bi se gume u zimskom periodu sačuvale, neophodno je podići traktor na drvene podmetače, kako gume ne bi nosile teret a vazduh u gumama ostaje na preporučenom pritisku. Neophodno je voditi računa da gume ne budu umazane mašću ili gorivom i da ne budu na suncu. Ovako pripremljene gume mogu se bez ikakvih problema čuvati do 6 meseci.

Ukoliko se na gumama pojave pukotine ili posekotine, preporučeno je da se to sanira na vreme.

Kada se traktor vozi putevima sa tvrdom podlogom, pritisak vazduha u gumama treba povećati. Ako se pritisak ne poveća dovoljno, nastaće krivljenje rebara gume. Rebra se savijaju u smeru vožnje, dodir sa podlogom oslabi pa se tako gume troše neravnomerno i brzo propadaju. Uz pravilan pritisak, gume će se trošiti pretežno po sredini i istovremeno.

Prilikom poljskih radova, bokovi pneumatika trpe bočne sile, kakav je slučaj kod oranja kada jedna guma ide po dnu brazde. Kako na pneumatike, osim bočnih sila, usled teže traktora, deluje i opterećenje zbog sile otpora pluga- bokovi guma se deformišu.

Traktorske gume su sve veće, šire i imaju mogućnosti nošenja većeg tereta uz smanjenje sabijanja zemljišta. Tržišta takođe rastu, pre svega poljoprivredna proizvodnja u Južnoj Americi i Africi. Razvoj i inovacije u gumarstvu su takođe značajni. Karakteristična je pojava nove mehanizacije koja radi na strmim i terasastim terenima. Inovacijama nikada kraja, pa su se proizvođači guma potrudili da odgovore na sve izazove ipostavili razne senzore u gume koji omogućavaju viši stepen iskorišćenosti i eksploatacije.

U svetu postoji veliki broj globalnih trendova koji karakterišu tržište traktorskih guma. Na prvom mestu je rast konkurencije, gde globalno tržište traktorskih guma vredi 9 milijardi dolara, sa procenjenim rastom od 5,2% u periodu 2020-2027. godine. Zatim proizvodnja sve većih guma za traktore i širine gaznog polja. Oštećenja od strnjike oduvek su predstavljala problem za poljoprivrednike. Danas se testiraju nove smeše gume koje su otpornije na ovu vrstu oštećenja. Poljoprivredni proizvođači u dolazećim godinama u Evropi će sve više obraćati pažnju na ekološki aspekt prilikom odabira guma za svoju mehanizaciju. Sve rigoroznije regulative Evropske Unije ih usmeravaju na to, da pored brige o izduvnim gasovima svojih mašina, biraju i gume koje su više „eco-friendly“. 

Pneumatik je veoma složen i bitan element bezbednosti u saobraćaju. Mora da nosi odgovarajući teret, prenosi obrtni momenat na podlogu, da drži željeni pravac, da prenosi razne sile u različitim pravcima, da ubrzava, da koči, da se kreće kako po dobrim, tako i po lošim putevima i da u dodiru sa oprugom i amortizerima amortizuje – prigušuje sile na lošim putevima u cilju dobre udobnosti.

Piše: Milica Lukić, magistar poljoprivrede

Povezani članci

IMT – 5360 – 5500 svojevremeno najjači traktori u Evropi u serijskoj proizvodnji

admin

Saznalo se koje će mašine biti finalisti ove godine za titulu Traktora godine 2021

admin

Toma Vinković – ZGLOBNI TRAKTORI U JUGOSLAVIJI

admin